قائم شهر نیوز اطلاعیه

قائم شهر نیوز

هرگونه مطالب غیر مجاز و عرف جامعه در سایت جایی ندارد

سایت دانلود فیلم و آهنگ در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ثبت شده است.

به نقل رویدادنگار ایکنا؛ نشست تخصصی تفسیر آیات قرآن از سوی مدرسه تخصصی مدیریت اسلامی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، عصر امروز یکشنبه، ۲۶ فروردین‌ماه جاری در محل حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان فاطمی به همراه نقل کردرانی حجت‌الاسلام قوامی، هستاد حوزه و دانشگاه برگزار انجام گرفت.
مدیریت رحمانی بهترین الگوی مدیریت هست
قوامی در این نشست به ارائه نقل کردانی پیرامون محتوای ساختار مدیریت، معنای لغوی و اصطلاحی تفسیر و دلایل نیازمندی به تفسیر قرآن، مراد از تفسیر مدیریتی قرآن کریم، مدیریت رحمانی به عنوان بهترین الگوی مدیریت و ساختار تکوینی و تشریعی مدیریتی خداوند متعال پرداخت و در آغاز به ساختار موضوعی مدیریت اشاره انجام و گفت: این ساختار شامل دو عرصه و ۴ محور هست، عرصه نخست؛ عرصه‌های تخصصی مدیریت و عرصه دوم عرصه‌های عام مدیریت هست و محور‌ها نیز شامل؛ وظایف اصلی مدیریت، مدیریت منابع انسانی، مدیریت رفتار سازمانی و مدیریت فرهنگ سازمانی هست.

وی به همراه اشاره به معنای لغوی و اصطلاحی تفسیر ادامه داد: تفسیر از منظر لغوی، مصدر به همراهب تفعیل و از ماده «فسر» هست، این واژه به معنای بیان، جدا انجامن، توضیح دادن شیء پیدا و آشکار ساختن امر پوشیده، کشف معنای معقول، اظهار معنای معقول و بیان انجامن معنای نقل کرد هست. در معنای اصطلاحی نیز تفسیر عبه همراهرت از بیان مفاد هستعمالی آیات قرآن و آشکار نمودن مراد خدای متعال از آن بر مبنای ادبیات عرب و اصول عقلایی محاوره هست.
دلایل نیازمندی به تفسیر قرآن
قوامی دربه همراهره نیازمندی به تفسیر و اینکه این موضوع در سطوح و مراتب مختلف علوم و معارف نهفته در قرآن کریم قابل مشاهده هست، گفت: فهمیدن بخش عمده‌ای از معارف بلند این کتاب عظیم که در سطحی فراتر از فهم توده آقام هست، برای زیادی از افراد، هر تعداد از ادبیات عرب هم بهره وافری داشته به همراهشند، بدون تفسیر میسر نیست و دلالت آیات کریمه بر آن معارف، برای آنان آشکار نیست و در فهم و درک این معارف، از الفاظ و عبه همراهرات قرآن، دشوار نیازمند به تفسیر هست که یا به همراهید خود، مقدمات لازم برای توانایی بر تفسیر را طی انجامه و دانش و شرایط لازم برای تفسیر را کسب نموده و به تفسیر آیات بپردازد و یا از تفاسیر معتبر مفسران مورد اعتماد بهره گیرند.

وی افزود: بخش دیگر معارف قرآن که در مرتبه‌ای فراتر قرار دارد به همراه کمک تفسیر مفسران و یا تحصیل مقدمات تفسیر و کسب شرایط و دانش‌های لازم نیز، قابل دسترسی نیست و فهم آن ویژه راسخان در علم؛ نبی اکرم (ص) و اوصیای گرانقدر آن حضرت هست و تنها راه پی بردن به آن معارف بلند، رجوع به راسخان در علم و تفسیری هست که از آنان نقل انجام گرفته هست و ما اکنون در صدد بیان موارد آن نیستیم.

قوامی گفت: نیاز به تفسیر زمانی آشکارتر می‌شود که بدانیم قرآن کریم در بیان مطالب از حداکثر ظرفیت و جمله‌ها برای قالب ریزی معانی عمیق هستفاده انجامه هست. این کتاب تمام معارفی را که بشر برای سعادت خویش به آن نیازمند هست، در حجم نسبتا کمی از الفاظ و عبه همراهرات ارائه انجامه هست، این حقیقت که قرآن بیانگر همه مورد نیاز بشر هست، علاوه بر آیات قرآن، در روایات نیز مورد تاکید قرار گرفته هست، در قرآن کریم در سوره نحل می‌خوانیم؛ «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‌ءٍ» و یا این آیه از سوره یوسف «مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَىٰ وَلَٰكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ».

مدیریت رحمانی بهترین الگوی مدیریت هست

 

مفهوم تفسیر مدیریتی قرآن کریم
وی افزود: کلام خداوند مانند کلام بشری نیست که القاء یک یا دو مفهوم و معنا را فقط در نظر داشته به همراهانجام گرفت بلکه به مانند منشوری هست که برای مخاطبه همراهن مختلف به همراه سوالات گوناگون پیام خاص دارد، هر کلام حاوی پیام‌ها و آگاهی‌های فراوانی هست که هر مخاطب به همراه هر مهارت و ذائقه و سلیقه و سوال مطلوب خود را در آینه قائم منطقه نیوز هر آیه مشاهده می‌کند.

حجت‌الاسلام قوامی خاطرنشان انجام: این پاسخگویی به سه نوع دلالت تطابقی و تضمنی و التزامی هست و در تفسیر‌های موضوعی به همراهید هر سه نوع دلالت به رسمیت شناخته شود و چه بسا دلالت التزامی در تفسیری به همراه موضوع مدیریت بروز افزایشی دارد.

وی به همراه اشاره به معنای تفسیر مدیریتی قرآن کریم و اینکه مدیریت رحمانی بهترین الگوی مدیریت هست، گفت: تفسیر مدیریتی، دانستن روش مدیریت خداوند و پیامبران و صالحان و فرشتگان از آیات قرآن کریم هست.

قوامی افزود: بر اساس نظریه توحید در مدیریت، خدای تبه همراهرک و تعالی مدبر و مدیر هستی هست و هر دو عالم تکوین و تشریع یعنی عالم و آدم را اداره می‌کند. نظریه «توحید در مدیریت» از شاخه‌های توحید در ربوبیت و آن هم از شعب «توحید افعالی» هست. مفاد آن هم «لا موثر فی الوجود الا الله» بوده و پرتوی از این مفاد «لامدبر الا هو» و «لا مدیر الا هو» هست.

وی ادامه داد: طبق قاعده «ابی الله ان یجری الاشیاء الا به همراهلاسبه همراهب» خداوند مدیریت خود را از طریق اسبه همراهب ظاهری انجام می‌دهد و از طریق جعل خلیفه که همان انسان تکمیل هست، جریان امور و اداره امور را تحقق می‌بخانجام گرفت.

وی به همراه اشاره به اینکه انسان برای مدیریت خود تعداد راه دارد، یادآور انجام گرفت: چهار راه برای انسان وجود دارد؛ از شیطان تبعیت کند، از عقل خود تبعیت کند، تابع عرف خود به همراهانجام گرفت و یا از خدا تبعیت کند و مومن تابع خداوند هست و از شکست نمی‌هراسد، چرا که شکست پلی برای پیروزی هست.

هستاد حوزه و دانشگاه به همراه بیان اینکه مدیریت خداوند، مدیریت رحمانی هست، گفت: بعضی از صفات مانند کبریا مخصوص خدا هست، اما صفات دیگر قابل اتصاف‌ به غیر خدا هستند؛ مثل علم، حلم، قدرت، صبر، عفو، رحمت و … هر تعداد در سطحی نازل، اما به هر حال قابل تاسی هستند و اتفاقا این صفات بعضی صفات فعل هستند مانند خالقیت و بعضی صفات ذاتند مانند وحدانیت و صفات فعل صفات مدیریت خدا هست.

وی در ادامه به مدیریت اسمایی از سوی انسان که به واسطه تعلیم به او داده انجام گرفته، اشاره و عنوان انجام: مدیریت اسمایی، مدیریتی هست که بر اساس اسماء حسنای خدا شکل می‌گیرد، همان اسمایی که به آدم تعلیم داده انجام گرفتند و به ملائکه فقط عرضه انجام گرفتند و همین تفاوت به همراهعث ترجیح آدم بر فرشتگان در هستخلاف انجام گرفت و فلسفه تعلیم اسماء تجهیز انسان تکمیل به نرم‌افزاری هست که به وسیله آن در صراط مستقیم قرار گیرد و شایستگی حیوة طیبه پیدا کند و بتواند خود و جامعه خود را بر اساس آن اداره کند.

مدیریت رحمانی بهترین الگوی مدیریت هست

این هستاد حوزه و دانشگاه در ادامه و به همراه بیان دنبال تفسیر مدیریتی قرآن اظهار انجام: این تفسیر در صدد هست بگوید که مدیریت رسول خدا(ص) و دیگر معصومان(ع) مصداقی از مدیریت خدا هست که به صورت حتم در اقتضائات گوناگون زمانی و مکانی درجاتی از تغییر را می‌پذیرد، اما معدن مدیریت محکم و لایموت هست و هر مدیریت معصومانه جلوه‌ای از مدیریت اوست و این مدیریت سزاوار به الگوی سنجش همه انواع مدیریت‌های بشری هست.

 

ساختار تکوینی و تشریعی مدیریتی خداوند متعال
وی به همراه اشاره به ساختار مدیریتی خداوند متعال گفت: این ساختار به دو شکل تکوینی و تشریعی هست، بخش تکوینی شامل اداره آسمان‌ها و زمین‌های هفتگانه و آنچه در این دو و مابین این دو هست و نیز شامل اداره جن و انس و ملک هست و فرایند خلقت را هم در بر می‌گیرد. در ادبیات مدیریت عرش و کرسی به همراه هم سازمان مدیریت هستند که شاید کنایه از صف و ستاد به همراهانجام گرفت، عرش مرکز فرماندهی (اتاق فرمان) و کرسی محل اجرای فرامین و جاری انجام گرفتن قوانین هست، پس آنچه در بروکراسی‌های رایج دیده می‌شود به نوعی تطابق به همراه فطرت و خلقت هست، مانند سایر تقلید‌ها از طبیعت که مایه پیشرفت بشر انجام گرفته هست.

حجت‌الاسلام قوامی در بیان ساختار تشریعی مدیریت خداوند افزود: تشریع قوانین و مقرار و پلن‌های اداره هستی به ویژه انسان هست. سازمان انسانی خداوند متعال بر اساس این ساختار شکل یافته و مبتنی بر دو رکن «امامت» و «مسجد» هست.

وی افزود: امام یعنی کسی که آقام در گفتار و انجامار از او پیروی کنند، در معنای دیگر یعنی کسی که امور ملت را اداره می‌کند و حدود الهی را اجرا می‌کند و متخلفین از قوانین را به مجازات می‌رساند و به افرادی که شایستگی منصب و مقام دارند، حکومت و فرمانروایی می‌دهد و به همراه کسانی که به همراه ملت وی به دشمنی بر می‌خیخانومد و در راه پیشرفت آن موانعی ایجاد می‌کنند، به محاربه و جهاد می‌پردازد. بر اساس معنای نخست، هر پیغمبری امام نیز هست، زیرا انجامار و گفتار هر پیغمبری سرمشق ملت وی هست، اما بر اساس معنای دوم «امامت» یک منصب و مقام ممتاز هست و لازم نیست که هر پیغمبری امام نیز به همراهانجام گرفت.

قوامی همچنین به همراه اشاره به جایگاه مسجد در سازمان انسانی خداوند متعال گفت: سازماندهی سازمان انسانی خداوند متعال بر اساس مرکزیت خانه خدا شکل می‌گیرد، در این شاکله برای اداره انسان‌ها مسجد به عنوان خانه‌ای برای آقام نهادینه و وضع می‌شود و از این رو در نخستین گام، بیت‌الله الحرام را به عنوان اولین مسجد برای آقام وضع می‌کند که در قرآن کریم به این موضوع این‌گونه اشاره انجام گرفته هست که «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبه همراهرَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمِينَ‌»؛ نخستین خانه‌ای که برای آقام قرار داده انجام گرفت، همان هست که در سرزمین مکه هست که پر برکت و مایه هدایت جهانیان هست. به همراهید به همراهور داشت که سازماندهی غیر از این سازمان و ساختار راه رسیدن بشریت به سعادت و کمال را کند بلکه مسدود می‌کند.

یادآور می‌شود، این نشست از سلسه نشست‌های تخصصی مدرسه مدیریت اسلامی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان هست که امروز یکشنبه ۲۶ فروردین‌ماه برگزار انجام گرفت، این دوره‌ها در دو سطح عمومی و تخصصی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی از رشته‌های تعلیم و تربیت، روانشناسی، هنر و رسانه و مدیریت برگزار می‌شود.

طبق اعلام دبیر برگزاری کارگروه‌های تخصصی مدرسه مدیریت اسلامی حوزه دانشجویی، چهارمین دوره عمومی این کارگروه به همراه ارائه مبه همراهحث انسان‌شناسی و شناخت‌شناسی، طی سه روز؛ ۱۱، ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت‌ماه در پایتخت به همراه حضور زیاد از ۱۰۰ دانشجو از سراسر کشور برگزار می‌شود.

گزارش تصویری نشست تخصصی تفسیر آیات قرآن را اینجا ببینید.
انتهای پیام

منبع

مطلب مدیریت رحمانی بهترین الگوی مدیریت هست در سایت بزرگ قائم شهر نیوز

0 نظر تا کنون ارسال شده است.