قائم شهر نیوز اطلاعیه

قائم شهر نیوز

هرگونه مطالب غیر مجاز و عرف جامعه در سایت جایی ندارد

سایت دانلود فیلم و آهنگ در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ثبت شده است.

به نقل قائم منطقه نیوز، این مقاله درصدد هست تا جلوه هایی از ارادت شاعران اهل سنت به قیام عاشورا و شخصیت والامقام حضرت حسین بن علی(ع) را نشان دهد.

 – عبدالرحمان جامی

شاعر و نویسنده معروف در ۸۱۷ هـ.ق در روستای خرجرد جام ولادت یافت. به معقولت مولد خویش (جام) و نیز به سبب ارادت به همراهطنی به شیخ الاسلام احمد جامی معروف به «شیخ جام»، تخلص جامی را برگزید. وی در عرفان و تصوّف پیرو طریقه   نقشبندی بود و به سعدالدین کاشغری، خلیفه نقشبندی ارادت می ورزید.

جامی در سال ۸۹۸ هـ.ق درگذشت. (نظامی، ص ۶۹) وی علاوه بر آن که در ابراز ارادت به حضرت رضا(ع) شعر سروده و زمانی هم که به عراق رفت و به زیارت عتبه همراهت عالیات شتافت، در وصف زیارت امام حسین(ع) قصیده ای چنین سرود:

انجامم ز دیده، پای سوی مشهد حسین

هست این سفر به مذهب عشاق، فرض عین

خدام مرقدش به سرم گر نهند پای

حقا که بگذرد سرم از فرق فرقدین

کعبه به گرد روضه او می کند طواف

رکب الحجیج این  تروحون أین أین

جامی گدای حضرت او به همراهش تا شود

به همراه آسوده وصال مبدّل عذاب بین

(جامی، ص ۹۴-۹۳)

 – اقبه همراهل لاهوری

اندیشمند پاکستانی در تعداد اثر خود به حادثه کربلا اشاره انجامه هست.

در «اسرار خودی و رموز بیخودی» مثنوی ای به همراه عنوان «در معنی حریت اسلامیه و سرّ حادثه کربلا» به قیام عاشورا این گونه اشاره انجامه:

هر که پیمان به همراه هوالموجود بست

گردنش از بند هر معبود رست

آن شنیدستی که هنگام نبرد

عشق به همراه عقل هوس پرور چه انجام

آن امام عاشقان پور بتول

سرو آزادی ز بستان رسول

بر زمین کربلا به همراهرید و رفت

لاله در ویرانه ها کارید و رفت

تا قیامت قطع هستبداد انجام

موج خون او چمن ایجاد انجام

بهر حق در خاک و خون غلتیده هست

پس بنای لا اله گردیده هست

مدعایش سلطنت بودی اگر

خود نانجامی به همراه چنین سامان سفر

(اقبه همراهل، ص ۱۵۶)

در همین کتاب در مثنوی دیگری که برای حضرت فاطمه(س) به همراه عنوان «سیدالنسا فاطمه زهرا اسوه تکمیلی هست برای نسای اسلام» سروده، پس از مدح و ستایش حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) و امام حسن(ع) به مخاطب شعر خویش توصیه می کند که آزادگی و حریت را از امام حسین(ع) بیاموز:

و آن دگر مولای ابرار جهان

قوت به همراهزوی احرار جهان

در نوای خانومدگی سوز از حسین

اهل حق! حریت آموز از حسین

(اقبه همراهل، ص ۱۸۷)

در «زبورعجم» در بیتی از یک غزل این گونه به امام حسین(ع) و کربلا اشاره می کند:

ریگ عراق منتظرگشت حجاز تشنه کام

خون حسین به همراهز ده کوفه و شام خویش را

(اقبه همراهل، ص ۴)

 – عبدالله سنندجی

عبدالله فرخانومد محمدجناب آقا سنندجی، ملقب به رونق، در بین سال های ۱۲۲۵-۱۲۱۵ هجری قمری در سنندج متولد انجام گرفت. در سال ۱۲۶۵منشی امان الله خان ثانی، والی انجامستان بود. کتاب «حدیقه امان اللهی» از تألیفات اوست.

وی  اشعار زیادی در مدح و رثای اهل بیت(ع) دارد. وی  ترکیب بند زیبه همراهیی در شهادت حضرت امام حسین(ع) سروده هست که مطلع آن بیت زیر هست:

دی به همراهمداد صبح کزین طشت واژگون

دیدم عیان به دهر روان هست موج خون

وقتی این سروده شاعر را زمزمه می کنید به نوعی، ترکیب بند محتشم کاشانی را در ذهن انسان تداعی می کند. شاعر در بند دوم ترکیب بند شیوای خود، کلمه «کربلا» را ردیف قرار داده وعلاوه برآن که موسیقی کناری شعر خود راخوش آهنگ انجامه هست رنج مویه های خویش را به همراه خواننده تقسیم می کند تا خواننده شعرش به همراه او غم و غصه کربلا را زمرمه کنند:

آه از دمی که شاه شهیدان کربلا

آمد سوی مصاف به میدان کربلا

بی نورگشت شمع شبستان احمدی

از تند به همراهد ظلم در ایوان کربلا

بوی بهشت و خون شهیدان دهد کسی

گر بو کند گلی ز گلستان کربلا

لب تشنه اهل بیت، ولی ز آب چشمشان

سیراب گشته خاک بیابه همراهن کربلا

جز آب تیغ و زهر سنان لقمه ای نبود

از کوفیان نواله حیاتیان کربلا

معمار روزگار بنای الم نهاد

روزی که ریخت طرح شبستان کربلا

دیوان آدمی لقب از آتش ستیز

بر به همراهد داده خاک سلیمان کربلا

(سنندجی، ص ۵۳۲-۵۲۷)

 – شیخ علی افندی

از دیگر محبه همراهن اهل بیت حاج شیخ علی افندی طالبه همراهنی هست. وی به سال ۱۲۴۸ هـ.ق در انجامستان عراق به جهان آمد؛ پدرش شیخ عبدالرحمن خالص از بزرگ ترین عالمان خاندان شیوخ طالبه همراهنی انجامستان عراق بوده هست. در عرفان  و شرع و حکمت و اصول و حدیث سرآمد بوده و قرآن هم از بر داشته هست.

هنگامی که شیخ سعید از مشایخ انجامستان عراق در موصل بر دست دشمنانش کشته انجام گرفت وی در رثای او شعری سرود که هواداری انجام گرفتید از اهل بیت(ع) و دشمنی به همراه دشمنان اهل بیت در این شعر به نیکوی نمایان هست:

نه در خورشید تاب مهر و نه در مه ضیا به همراهانجام گرفت

نه در روی فلک شرم و نه در دوران حیا به همراهانجام گرفت

گهی به همراه ابن ملجم، شیر یزدان را خانومد ناوک

گهی به همراه شمر آن در قتل شاه کربلا به همراهانجام گرفت

سری کز عرش برتر، بسترش آغوش پیغمبر

به خاک انداخته پیشش برند آن کی  روا به همراهانجام گرفت

چرا آتش زدی  ای بی مروت در دل زهرا

تو را اندیشه ای از برق تیغ مرتضی به همراهانجام گرفت

بریزان از دو دیده اشک حسرت «خالصا»

هردم که آل فخر عالم، بسته دام بلا به همراهانجام گرفت

به خون دیده جوهر دار انجامم حرف تاریخش

پدر در کربلا و خود شهید نینوا به همراهانجام گرفت

(شیخ احمدی، ص ۱۶۷)

 – شیخ رضا طالبه همراهنی

فرخانومد شیخ عبدالرحمان از شاعران نامی انجام اهل سنت، متولد ۱۲۵۳هـ.ش که به زبه همراهن های انجامی، فارسی، عربی و ترکی  اشعاری را سروده هست.

شیخ رضا در منقبت و مرثیت آل علی اشعار گوناگونی دارد. وی دو قصیده در سوگ امام حسین(ع) سروده که از هر کدام تعداد بیتی در زیر می آوریم:

در ماتم آل علی، خون همچو دریا می رود

تیغ هست و بر سر می خانومد دست هست و به همراهلا می رود

از عشق آل بوالحسن این تیغ خانوم و آن سینه خانوم

داد و فغان آقا و خانوم تا عرش اعلی می رود

پیراهن شمع خدا یعنی حسین و مجتبی

 جان ها همی گردد فدا، سرها به یغما می رود

کوتاه کن انکار را بدعت مگو این کار را

این سوگ آل حیدر هست این خون به بی جا می رود

از ابن سعد بی وفا، شامی و شمر پرجفا

بر آل و بیت مصطفی تعدادین تعدّا می رود

بغداد گردد لاله گون، در روز عاشورا به خون

وز کاظمین آن سیل خون تا طاق کسرا می رود

(صفی زاده، ص ۷۶)

***

لافت از عشق حسین هست و سرت بر گردن هست

عشق به همراهزی سر به میدان وفا افکندن هست

گر هواخواه حسینی ترک سر کن چون حسین

شرط این میدان به خون خویش به همراهزی انجامن هست

سَنّیم سنی ولیکن حب آل مصطفی

دین و آیین من و آبه همراه و اجداد من هست

شیعه و سنی ندانم دوستم به همراه هرکه او

دوست به همراهانجام گرفت دشمنم آن را که به همراه او دشمن هست

(خیریه، ص ۱۲۵)

 – ملک الکلام مجدی سقزی

میرزا عبدالمجید فرخانومد میرزا عبدالکریم متخلص به «مجدی» در سال ۱۲۶۸ هـ.ق در منطقهسقز چشم به جهان گشود.

وی در سفرنامه حج خود در روز چهارشنبه چهاردهم جمادی الاول ۱۳۰۶ هـ.ق پس از به همراهزگشت از سفرحج به زیارت به همراهرگاه امام حسین(ع) رفته و قصیده زیر را سروده  هست:

ای توتیای دیده جان، خاک پای تو

برتر ز عرش، به همراهرگه کبریای تو

تا رستخیز، خون جگر برزمین چکد

زان شاخ گل که بردمد از نینوای تو

تو تشنه جان سپردی و آب فرات هم بود

از تو تشنه تر به لب جان فزای تو

بودند بی رویدادکه بقا در ولای توست

قومی که خوهستند به گیتی فنای تو

رنجی که قاتلان تو را هست روز حشر

امروز مر مرهست ز هجر لقای تو

رحمی کن  و ز لطف مرا سوی خویش خوان

زان پیش تر که جان دهم اندر ولای تو

(صفی زاده، ص ۲۲۱)

 – سیدمحمدبه همراهقر حیرت سجادی

وی ملقب به «رکن الاسلام» و متخلص به «حیرت» بود که در سال ۱۲۹۴ هـ.ق در سنندج به دنیا آمد. او از شاعران ادب کلاسیک انجامستان هست که در سن ۴۷ سالگی در سال ۱۳۴۱ هـ.ق در سنندج فوت انجامه  هست. وی اشعار خود را به زبه همراهن های فارسی و عربی سروده هست.

قصیده زیر یکی از اشعار این شاعر نامی در وصف امام حسین(ع) هست:

ای مظهر جمال حق، ای حضرت حسین

ای نقد عشق خاک تو بر کائنات دین

ای آن که به همراهرگاه تو چون همّت رسول

برتر ز وهم بی خرد و بعد قائم منطقه نیوزین

بی داغ ماتم تو بود نقد قلب، قلب

چون بی قبول خسرو صاحبقران، حسین

در ماتم تو آیه قرآن چو نظم من

بر خویش جامه های سیه انجامه فرض عین

(صفی زاده، ص ۲۲۶)

 – پروانه بیابه همراهنی

وی یکی از شاعران هرمزگان و متولد ۱۳۰۵ هـ.ش در بندرعبه همراهس هست که افزایش آقام منطقهش ایشان را به خاطر شعر عاشورایی «دل می تپد برای  حسین» می شناسند.

تا کنون دو مجموعه از ایشان به چاپ رسیده هست به نام های «قفس خاطره ها» و «در گلستان محبت زخم نیش و خار نیست» ابیاتی از سوگ سروده و یک ربه همراهعی او:

محرم آمد و دل می تپد برای حسین(ع)

شعار بزم نقل کرد، نام دلگشای حسین(ع)

عروج پاک حسین هست افتخار زمان

و جادوانه ترین عشق به همراه ندای حسین

نماز عشق چه شیرین و به همراهشکوه بود

اگرچه غرق به خون هست دست های حسین

مرام راه حسین هست درس مکتب ما

به عاشقان وفادار بر ولای حسین

درود بر همه شاهدان و جان به همراهزان

علی الخصوص بر سقای به همراه وفای حسین

بهانه شمع بود صادقانه پروانه

کند به شیوه عشاق جان فدای حسین

یک ربه همراهعی از وی:

حسین سرچشمه مهر و وفا بود

و نور دیدگان مصطفی بود

و آن گنجینه منطقه مدینه

نصیب خاک پاک کربلا بود

(هفته نامه صبح ساحل، ص ۱)

 – سیدنهضت حسینی نژاد

در سال ۱۳۰۳ هـ.ش در دهستان میان رود منطقهستان رضوان منطقه هستان گیلان چشم به جهان گشود. پس از تحصیل در دانشگاه، به هستخدام تعلیم و پرورش درآمد و پس از سی و تعداد سال خدمت در مشاغل گوناگون دولتی، به همراهخانومشست انجام گرفت. حسینی کتابی به نام «طالش نامه» نوشته هست که موضوع آن، تاریخ و مشاهیر طالش هست. علاوه بر این، اشعاری در موضوعات گوناگون ازجمله مدح و ستایش ائمه اطهار(ع) سروده که هنوز چاپ نانجام گرفته هست.

 (حسینی نژاد، ص ۳۰) اینک سروده وی دربه همراهره امام حسین(ع):

ره به سوی کربلا دارد حسین(ع)

لشگر از خیف و منی دارد حسین

منطقهیار پاسدار دین حق

عزم کوی نینوا دارد حسین

شاهبه همراهز شاهد بزم بلا

کاروانی پربلا دارد حسین

سرفرازان می رود تا سر دهد

هر دو عالم خون بها دارد حسین

یادگار پاک نسل فاطمه(س)

عصمتی از مرتضی دارد حسین

آیت لطف خداوند کریم

رایتی از مجتبی دارد حسین

قامت عبه همراهس او از پا فتاد

لعنتی بر اشقیا دارد حسین

تولا و دوستی خود را نسبت به امامان(ع) و تبری و بیزاری از دشمنان اهل بیت را در ادامه شعر ابراز انجامه هست :

زینب و زین العبه همراهدش را سلام

همرهانی خوش لقا دارد حسین

بر حسین و آل او دارم درود

خلعتی زیبه همراه ردا دارد حسین

بر یزید و پیروانش ننگ به همراهد

نفرتی از ناروا دارد حسین

دست من بر دامن آل علی

نهضتی تا ماسوی دارد حسین

 – سیدمحمود گلشنی

سیدمحمود گلشنی متخلص به «گلشن انجامستانی» در ۱۳۰۹ هـ. ش در منطقهستان سنندج درخانواده ای مذهبی به دنیا آمد. وی برای ادامه تحصیل به منطقههای همدان، شیراز و پایتخت مسافرت انجام و در سال ۱۳۳۳ هـ. ش به محافل و مجامع ادبی پایتخت راه یافت و به همراه شاعرانی چون روانشاد مهرداد اوستا و مشفق کاشانی آشنا انجام گرفت. انجامستانی دردهم دی ماه ۱۳۷۱ دارفانی را وداع گفت. از این شاعر گران قدر، مجموعه اشعاری به نام «تُندر» به یادگار مانده هست.

به اشک سرخ پرور مرتضی بین

به جسم خسته خون خدا بین

به جان ها زخم بی مرهم نشسته

غریبه همراهن را به درد بی دوا بین

زخود بیگانه شو در قُلزم درد

به موج خون، جمال آشنا بین

به به همراهم آسمان برحال فرخانومد

پریشان، مصطفی ومرتضی بین

سر زینب به دامان پیمبر

به تیغ کافران از تن جدا بین

اگر هنگامه محشرندیدی

همان هنگامه را در کربلا بین

(اورامی، ص ۳۳۰)

 – قربه همراهن قلی قَرجه

وی متولد ۱۳۴۴در روستای بصیرآبه همراهد بندرترکمن هست. در حال حاضر امام جماعت مسجد بلال روستای خواجه نَفَس گمیشان تپه هست. وی اشعاری به زبه همراهن فارسی و ترکمنی در مدح و منقبت حضرت امام حسین(ع) و امام رضا(ع) سروده هست.

تعداد بیت از سروده وی در مدح و ستایش حضرت ابه همراهعبدالله حسین(ع):

گنج کان مصطفایی یا حسین بن علی

نور چشم مصطفایی یا حسین بن علی

منبع ایمان و فضل و هم کلید ممکنات

معدن لطف خدایی یا حسین بن علی

منجی دین حبیبی، آفتاب دو جهان

فیض نور اولیایی یا حسین بن علی

میوه به همراهغ محمد(ص) هم گلستان نبی

دُرّ تاج اتقیایی یا حسین بن علی

امر معروف حقیقت، سنت و فرض شریع

حل هر مشکل گشایی یا حسین بن علی

افتخار اهل بیتی، چشم و فخر فاطمه

گوهر خیر النسایی یا حسین بن علی

تو همان مظلوم و هم معصوم صحرای بلا

خون حق در کربلایی یا حسین بن علی

چون قبول کبریایی سروری بر این سرا

سرفراز آن سرایی یا حسین بن علی

تشنه آب فراتی، چشمه آب حیات

تاجدار قل کفایی یا حسین بن علی

تو در رد و قبولی بر دعای مؤمنان

چون امام و پیشوایی یا حسین بن علی

تو گواهم به همراهش به مدحم  ای شهید کربلا

ناجی فردای مایی یا حسین بن علی

بیت زیر نیز از اوست:

ای دوست یقین دان و یقین دان و یقین دان

فردا که شود شافع ما دست حسین هست

 – عبدالغفور عظیمی

وی در ۱۳۳۸ در منطقهستان درمیان، از منطقههای خراسان جنوبی چشم به جهان گشود؛ و مدت سی سال تدریس انجام تا سرانجام در سال  ۱۳۸۶ به همراهخانومشست انجام گرفت. «ارغنون عشق» اولین دفتر شعر اوست که به چاپ رسیده هست. وی  در اشعار خود علاوه بر درون مایه های گوناگون به مدح پیامبر و حضرت فاطمه(س) و ائمه اطهار(ع) نیز پرداخته هست.

وی دو سروده دربه همراهره کربلا و عاشورا دارد که ما از هر  کدام تعداد بیتی را می آوریم :

عاشقان صحنه دشت بلا را عشق کشت

شاه مظلوم شهیدکربلا را عشق کشت

نور چشم حضرت زهرای اطهر فاطمه

پاره جان علی شیر خدا را عشق کشت

سرور و سردار و سالار جوانان بهشت

در ره دین نبی، آل عبه همراه را عشق کشت

ماه لشکر حضرت عبه همراهس و یاران امام

آن شهیدان به شمشیر جفا را عشق کشت

***

وقتی که از دین نبی آداب می رفت

امت به لالایی ظالم خواب می رفت

خورشید عاشورا به گوش طبل خون زد

زیرا زکف اسلام پاک و ناب می رفت

خورشید می رفت از برای دُرفشانی

خفاش شب بر شادی اربه همراهب می رفت…

آیا شنیدی برتن گل تازیانه

آن هم به دست آقام نابه همراهب می رفت

نامحرمان بر خیمه ها آتش فکندند

در کربلا از اشک و خون سیلاب می رفت

 – محمدعظیم عظیمی

در خردادماه ۱۳۲۷ در روستای درمیان بیرجند متولد انجام گرفت. در رشته «فقه و مبه همراهنی حقوق اسلامی» دانشکده الهیات دانشگاه پایتخت تحصیل انجام. از سال ۱۳۵۹ در بیرجند علاوه بر تدریس، در مجامع ادبی و جلسات شعر شرکت فعال داشت. و اشعار زیادی در قالب های مختلف به همراه موضوعات گوناگون به ویژه مدح و ستایش پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) سرود. دیوان شعری از وی به نام «دیوان عظیمی» به چاپ  رسیده هست .

ابیاتی از سروده وی دربه همراهره کربلا و عاشورا:

بر شاهد کربلا بگریید

به همراه نوحه و به همراه نوا بگریید

بر سینه و سر خانومید از غم

پُرشیون و پُرصدا بگریید

بر سرور شاهدان عالم

چون صاحب هر عزا بگریید

محراب حضور آشنایی هست

در محضر کبریا بگریید

در سوگ حسین و جمله یاران

خالق چو دهد جزا بگریید

(عظیمی، ص ۴۳)

  – محمدرضا سروش

در سال ۱۳۵۰ در منطقه بیرجند متولد انجام گرفت و در رشته به همراهستان شناسی تحصیل انجام. وی در سروده هایش، ارادت خود را به اهل بیت پیامبر(ص) بیان انجامه هست.

وی اندیشه و عواطف خود را دربه همراهره امام حسین(ع) و کربلا این گونه بیان انجامه هست:

حسین احیاگر دین خدا بود

که خون قدسی اش سرّ بقا انجام گرفت

حسین بر دین احمد پاسبه همراهن هست

سرود عاشقی از او روان انجام گرفت

حسین و صبر ایوب در دل او

میان قلب عاشق منزل او

حسین خود شرح و تفسیر بلا انجام گرفت

که خون پاکش عطر کربلا انجام گرفت

(برفی، ص ۳۵۲)

***

کربلا یک قطعه از ایمان مهست

کربلا جولانگه وجدان مهست

کربلا ده شب ز شب های خدا

کربلا اشک دو چشم مبتلا

کربلا رسوا کند بدکار را

کربلا رعنا کند دلدار را

(برفی، ص ۳۵۳)

یادداشت : سروده هایی که منابع آن ها قید نانجام گرفته هست. از اشعارارسالی شاعران به نگارنده مقاله هست.

مراجع

منابع :

الف: کتاب ها

– اصفهانی، ابوالفرج، (۱۳۶۴) الاغانی، ترجمه محمدحسین مشایخ فریدنی، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی،

– اقبه همراهل لاهوری، محمد، (۱۳۷۷) اشعار فارسی اقبه همراهل، محمود علمی، انتشارات جاویدان، چاپ سوم

– اورامی، شاهرخ، (۱۳۹۲) مهر رضوی(ع) و ادبه همراهی انجام، مشهد، بنیاد بین المللی فرهنگی- هنری امام رضا(ع)

– برفی، محمد، (۱۳۸۸) سیمای حسنین از منظر اهل بیت، نشر مؤلف،

– جام، شیخ احمد، (۱۳۷۷) دیوان احمد جام، تصحیح احمد کرمی، انتشارات ما،

– جامی، عبدالرحمان، (۱۳۸۹) دیوان جامی، تصحیح دکتر محمد روشن، انتشارات نگاه

– حسینی حسامی، سیداحمد، (۱۳۶۹) دیوان گنجینه حقیقت، به کوشش، سیدمحمود حسینی نسب، سترگ،

– حسینی نژاد، سیدنهضت، (۱۳۸۹) تالش نامه، رشت، نشر بلور،

– خالصی قادری، عبدالرحمان، (۱۳۷۳) جذبه عشق، نشر محمود محمدی طالبه همراهنی، چاپ چهارم، سنندج

– خیریه، بهروز، (۱۳۸۹) اهل بیت پیامبر در شعر شاعران انجام، قم، کتاب فردا،

– درویشی، هادی، (۱۳۷۹) تولای علی(ع) در ادب و فرهنگ شعرا و عرفای انجام اهل سنت، سنندج، ستاد سال امیرالمؤمنین امام علی(ع) هستان انجامستان،

– ریاحی، محمدامین، (۱۳۶۷) خانومدگی، اندیشه و شعر کسایی، توس

– سنندجی میرزا عبدالله، (۱۳۴۴) حدیقه امان اللهی، تصحیح و تحشیه دکتر خیامپور، تبریز،

– شافعی، محمدبن ادریس، (۱۹۸۸م) دیوان اشعار، بیروت، دارالفکر

– صدوق، ابن به همراهبویه (۱۴۱۷ق) الامالی، قم، مؤسسه بعثت،

– صفا، ذبیح الله، (۱۳۷۱) تاریخ ادبیات در ایران، فردوسی، چاپ یازدهم،

– صفی زاده، فاروق، (۱۳۸۸) امامان شیعه به روایت اهل سنت، مدحت،

– صفی زاده صدیق، (۱۳۶۶) پارسی گویان انجام، عطایی

– طالبه همراهنی، رضا، (۱۹۴۶م) دیوان شیخ رضا طالبه همراهنی، بغداد، معارف،

– عظیمی، محمدعظیم، (۱۳۹۰) دیوان اشعار، به کوشش فاطمه بیدختی و محمود رفیعی، هیرمند

– فاضل، علی، (۱۳۷۳) شرح احوال و نقد و تحلیل آثار شیخ احمد جام، توس

– مولوی، جلال الدین محمد، (۱۳۸۵) مثنوی معنوی، به کوشش پرویز عبه همراهسی داکانی، انتشارات الهام،

– مولوی، جلال الدین محمد، (۱۳۶۳) دیوان شمس، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، امیرکبیر، چاپ سوم

ب. مقالات

– شیخ احمدی، سیداسعد، (۱۳۷۵) «محبت اهل رسول وشاعران انجام»، فصلنامه مشکوه، ش ۵۰،

– میرجناب آقای، سیدهادی، (۱۳۹۴) «امام رضا(ع) در اشعار سیدای نسفی» حبل المتین، ش ۱۰

– یزدان پرست، حمید (۱۳۹۰) «شمیم علوی در گلستان سعدی» اطلاعات حکمت و معرفت، ش ۶۸

– نامشخص، (۱۳۹۴) به همراهنوی شاعر نود ساله هرمزگانی، صبح ساحل، ۱

فصلنامه حبل المتین شماره ۱۲

منبع

مطلب کربلا در اشعار شاعران اهل سنت در سایت بزرگ قائم شهر نیوز

0 نظر تا کنون ارسال شده است.